یکی از مریضترین سیستمهای اداری در خاورمیانه را داریم/ رئیس جمهور دست به تحول بزند

خرید بک لینک

فرارو- مهدی پازوکی، اقتصاد دان و استاددانشگاه با اشاره به گفت و گوی تلویزیونی سهشنبه شب رئیس جمهور به فرارو میگوید:دولت باید تعامل اقتصادی با اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار دهد و اولویت اقتصادیاش باید آلمان و فرانسه باشد. باید سعی کنیم با توجه به موقعیت سوق الجیشی کشورمانو موقعیتهای اقتصادی ایران مثل انرژی، نیروی کار ارزان باید مراودات اقتصادی خود رابا کشورهای اروپایی افزایش دهد. اگر دفتر اتحادیه اروپا در تهران یک روز زودتر بازشود به نفع اقتصاد ایران است. هرچه مراودات اقتصادی ما با اروپا بیشتر شود به ضرر تندروهایآمریکایی و اسرائیلی است، هرچند که عده ای ناآگاه در تهران اجازه ندادند این دفتر زودترگشایش پیدا کند.

به اعتقاد او، با توجه به توان اقتصادیایران در بسیاری از زمینهها ما میتوانیم بازارهای خود را در اتحادیه اروپا داشتهباشیم. این هم به نفع ایران است و هم به ضرر دشمنان منطقه ای ما. اما من این انتقادرا به دولت دارم که در این زمینه کمی کند حرکت میکند. ما میتوانیم از نظر اقتصادیدر منطقه آسیای جنوب غربی نقش راهبری را با اتحادیه اروپا داشته باشیم.

این اقتصاددان از نکات مثبت سخنان سه شنبهشب روحانی را دفاع او از شفافیت میداند و میگوید: آقای روحانی در صحبتهای سه شنبهخود به خوبی از شفافیت دفاع کردند. رانت زمانی اتفاق میافتد که عدم شفافیت وجود داشتهباشد. او با بیان اینکه اصلیترین موضوع شفافیت نیروی انسانی کارآمد است بر ضرورت تحولدر سیستم اداری تاکید میکند و میگوید: آقای روحانی باید سعی کند در ساختار اداریکشور یک تحول ایجاد کند. سیستم اداری کشور ما یکی از مریضترین سیستمهای اداری درخاورمیانه است. در کشورهای توسعه یافته تلاش میشود بهترین و فهیم ترین کارشناسان راوارد دولت کنند. اما بالغ بر 80 درصد کسانی که در 10 سال گذشته وارد خدمات دولتی ایرانشده اند از دانشگاههای درجه 5 و 6 مثل پیام نور و ... بوده اند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه شخصیتافراد مملکت پشت میزهای مقطع ابتدایی شکل میگیرد میگوید: بهترین فارغ التحصیلان کشورباید جذب آموزش و پروش شوند. اگر ما میخواهیم تحول در آموزش و پرورش به وجود بیاوریمباید بهترین فارغ التحصیلان مان را جذب آموزش و پرورش کنیم. اما در حال حاضر برعکساین اتفاق در حال رخ دادن است.

پازوکی ادامه میدهد: من اگر جای دولت بودملایحه ای تهیه میکردم و دانشگاه فرهنگیان را منحل میکردم. این دانشگاه جز هزینه برایدولت هیچ فایده ای ندارد. در ژاپن بهترین فارغ التحصیلان جذب آموزش و پرورش میشوند.اما ما به جای اینکه فارغ التحصیلان دانشگاههایی مثل تهران، شریف یا پلیتکنیک راجذب آموزش و پرورش کنیم، سراغ نفرات بالای 10 هزار کنکور میرویم که جذب دانشگاه فرهنگیانمیشوند. دانشگاهی که دانشجویانش رایگان تحصیل میکنند، ماهانه حقوق میگیرند، 4 سالدوران تحصیل دانشجو جزء سنوات خدمت او محسوب میشود و دانشجو بعد از فارغ التحصیلیشغل تضمین شده اش را خواهد داشت. سطح علمی این دانشگاه به مراتب پایین تر از دانشگاههایتهران و شریف پایین تر است.

این اقتصاددان میگوید: آقای روحانی بایددر معاونت توسعه خود تحول ایجاد کند. ما سازمانی با عنوان سازمان بهره وری داریم امابهره وری خود این سازمان پایین است. قوانین و مقررات بخش دولتی باید اصلاح شود و نیروهایکارآمد وارد دستگاه دولتی شود. امروز اگر نامهایبه سازمان امور اداری ارسال شود یک ماه و نیم در آنجا میماند. این یعنی سازمانی کهباید تحول ایجاد کند نیاز به تحول دارد. در خود نهاد ریاست جمهوری هم باید بهترینو متفکرترین مغزها وارد شوند.

پازوکی معتقد است: سیستم گزینش ما به گونهایاست که جلوی ورود نیروهای کارآمد را میگیرد. نیروی کارآمدی که در دانشگاه شریف درسخوانده پاچه خوار نیست و وقتی وارد مصاحبه کاری میشوند رد میشوند. در جامعه بهتریننیروهای تحصیل کرده وجود دارد اما به دلیلاینکه در سیستم رابطه و آشنا ندارند کنار زده میشوند و به جای آنها افرادی وارد سیستماداری میشوند که اکثرا متصل به شبکههای هزار فامیلی هستند. این افراد برای اقتصادملی ضرر دارند و کشور را دچار مشکل میکنند.

این استاد دانشگاه ادامه میدهد: متاسفانهدر دروه آقای احمدی نژاد تعداد دانشگاهها دو برابر شد و این رویه در این دولت هم وجوددارد. افزایش دانشگاه به معنای افزایش علم در ایران نیست. این گونه دانشگاهها کارخانجاتمدرک سازیاند. مقصر اصلی هم ستاد انقلاب فرهنگی است. همین الان دهها دانشگاه دولتیدر ایران وجود دارد که دانشکده هم ندارند. در حالی که دانشگاه باید حداقل سه دانشکدهداشته باشد که بتوان آنجا را دانشگاه بنامند. دانشگاههای بناب، گچساران، مراغه و... هیچ کدام دانشکده ندارند و از بودجه دولتی استفاده میکنند.

این اقتصاددان میگوید: دانشگاه فرهنگیاناز مصوبات ستاد انقلاب فرهنگی است. متاسفانه اعضای ستاد انقلاب فرهنگی نه خودشان معلمهستند و نه از وضعیت آموزش و پرورش اطلاعی دارند. من اگر میتوانستم به عنوان یک شهروندایرانی از ستاد انقلاب فرهنگی به قوه قضاییه شکایت میکردم چرا که با این وضع فرهنگیبودجههای کلان فرهنگی به بعضی نهادها داده میشود.

پازوکی با اشاره به موضوع شفافیت میگوید:من همینجا از رئیس جمهور میخواهم که با وجود آنکه دولت در بودجه محدودیت دارد خانههایسازمانی را در کلان شهرها به فروش برساند. چرا وزارت خانهها و همه استانداریها بایددر تهران خانه سازمانی یا مهمانسراهای بزرگ داشته باشد؟ اگر کسی ماموریت دارد چرابه هتل نرود؟ مگر نمیخواهیم صنعت توریسم و هتل داری در ایران شکل بگیرد. خب میتوانیماز همینجا شروع کنیم. در همه جای دنیا اول توریسم داخلی شکل میگیرد و سپس توریسم خارجیوارد میشود. در کرمانشاه یکی از مقامات محلی استان، خانه ای که یک و نیم میلیارد تومانارزش داشته را به قیمت 60 میلیون خریداری کرده است. همین شخص آن وقت از حقوق مستعفینهم صحبت میکند. باید جلوی رانت را گرفت. مردم حق دارند بدانند مهدی پازوکی که خانهاش تا دیروز در شاه عبدالعظیم بوده چطور در فرمانیه مینشیند.

این استاد دانشگاه از دیگر نکات مثبت سخنانسه شنبه شب روحانی را در این میداند که رئیس جمهور گفت به شعارها و مطالبات دورانانتخابات عمل میکند. مردم ایران به خاطر دیدگاههای آقای روحانی به او رای دادند.در حالی که رقبای دیگری هم در انتخابات بودند ساعتها در صف رای گیری ایستادند. مردمخواهان حفظ منزلت خود بودند و از حقوق شهروندان دفاع کند.

او در ارتباط با جوانگرایی و تحول سیستماداری نیز میگوید: در باره جوانگرایی جامعه تیم فوتیال نیست که بتوان آن را جوان کرد.در همه جای دنیا سنین بین 50 تا 60 سال سنین کارآمدی است. اکثر روسای جمهور دنیا ووزرای آنها در این بازه سنی هستند. باید از همه افراد فهیم استفاده کرد. در بعضی ازاستانداریها هم متاسفانه مد شده که به عنوان دکور معاون زن برای استاندار به کار بگیرند.من با این کار کاملا مخالفم. در حالی که ما زنان توانمند و مستقل داریم نباید به عنواندکور از معاون زن یا جوان استفاده کنیم.

پازوکی در انتقاد به روحانی نیز میگوید:بسیاری از نیروهای خدوم از گردونه مدیریت دولتی حذف شده اند و افرادی جایگرین آنهاشده اند که سطح دانش پایین تری دارند و اینها به نفع اقتصاد ایران نیست. برای انتخابمدیر دو شاخص نیاز داریم اول کارآمدی و دیگری سلامت مالی و اخلاقی است. من اگر جایرئیس جمهور بودم تحولات نیروی انسانی را از نهاد ریاست جمهوری آغاز میکردم.

ترجمه و چاپ فوري مقاله ISI

آفتابگردون...

ما را در سایت آفتابگردون دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 181 تاريخ: چهارشنبه 24 بهمن 1397 ساعت: 14:18

صفحه بندی